Английски туроператор иска да води туристи в Лилково и Ситово. Чужденците заявили готовност да включат двете перли на община Родопи в програмите си с пешеходни турове. Допреди епидемията чуждестранният туроператор водел групи до Персенк, Орехово, но заобикаляли Лилково и Ситово заради липсата на разработени екопътеки, разказа Димитър Балев от Сдружение „Заедно за Лилково“. Балев има солиден опит и познанства у нас и по света в туристическия бранш, където дълги години работи.
Една от възможностите за развиването на двете села като туристически дестинации е разработването на екопътека, която да минава по стар римски път, свързвал в миналото Филипопол с Беломорието. До ден днешен на места е запазена дори настилката от старото трасе, а природата в района е чудно красива и изумява чужденците. Лилково и Ситово освен с природата се славят и като селата с най-чист въздух.
Римският път минавал през Средните Родопите, първо през сегашната община Чепеларе, край връх Персенк, в близост до природния феномен Чудните мостове, където сега има лесен достъп за туристите до съхранен участък от него от около 5 км от селата Орехово и Забърдо. След това пътят продължава към сегашната община Смолян, като преминава покрай Пампорово, край Смолянските езера към селата Турян, Кошница, Сивино, и южно от връх Ком води към с. Паранести и гръцкия град Ксанти сега, а някога – до античното селище Филипи.
Част от римския път може да се види край Смолян, има добре запазени участъци както над Сивино, така и в южното подножие на връх Ком. В периода 2006-2007 г. са правени туристически проекти по ФАР – ТГС, свързани с римския маршрут в трите общини Смолян, Чепеларе и Рудозем. Те бяха фокусирани върху реставрация и облагородяване за туристите на античните крепости, които са охранявали тези пътища – Козник, Момчилова, Калето и Турлука. С такъв проект Чепеларе тогава направиха консервация и частична реставрация на около 3 км отсечка от пътя, който минава в подножието на Персенк.
Среднородопският път е свързвал Филипопол с двете основни римски пътни артерии, пресичащи Балканите между Рим и Константинопол и Вия Егнатия, която преминава покрай Егейското крайбрежие. Този път е част от 200-километров екомаршрут от чепеларското село Хвойна до прохода Елидже и в няколко участъка каменната настилка отпреди 2000 г. е съхранена. Ширината му е от 1.80 до 3 м.
От години на римския път се гледа като възможност за изграждането на ново алтернативно трасе, което може да свърже селата край Пловдив с Чепеларе и Пампорово. Според Балев такъв проект е имало още преди 10 ноември и трасето трябвало да стига до Михалково и Девин. Със строежа на язовир „Цанков камък“ отново се заговорило за това, но после всичко останало така.